Uw salesafdeling is het gezicht van uw organisatie als het gaat om het beheren van uw klantrelaties. U wilt dat het beheer zo snel, efficiënt en transparant mogelijk gebeurt, waarbij de kwaliteit van het klantcontact optimaal moet blijven. Maar dat is niet voor iedere organisatie helemaal vanzelfsprekend. Soms komen er uitdagingen kijken bij het realiseren van een gedegen klantbeheer. Deze problemen wilt u natuurlijk zo veel mogelijk voorkomen, zodat uw salesmedewerkers hun werk zo goed mogelijk kunnen uitvoeren. Door de uitdagingen te herkennen, kunt u beter inspelen op het oplossen ervan. Dit is echter lastiger dan het lijkt, zeker wanneer u niet weet waar u op moet letten.

In deze blog leest u over 4 uitdagingen die vaak voorkomen in het relatiebeheer bij salesmedewerkers, waarmee we u alvast een zetje in de juiste richting geven.

  1. Waar houd ik mijn contactmomenten met de klant bij?

Voor veel salesprofessionals is het lastig om informatie over hun klanten goed en overzichtelijk te registreren. Zaken zoals e-mails, verslagen van bezoekafspraken, notities bij telefoongesprekken en contact op social media worden niet of nauwelijks gearchiveerd of worden ergens opgeslagen op een laptop, waarna er nooit meer naar gekeken wordt. Dat is zonde, aangezien deze informatie strategisch ingezet kan worden om in het salescontact zoveel mogelijk op de behoeften van de klant in te spelen.

  1. Hoe heb ik relevante info op het juiste moment tot mijn beschikking?

Salesmedewerkers hebben op het moment dat zij met klanten in gesprek gaan niet altijd de juiste informatie ter beschikking. Dat is zonde: zij zouden namelijk veel beter op de behoefte van de klant kunnen inspelen wanneer zij bijvoorbeeld informatie over het bedrijf van de klant tot hun beschikking zouden hebben. Ook kan informatie over het salestraject dat de klant eerder doorlopen heeft, documentatie over eerdere contactmomenten met uw klantenservice en hun ervaringen op gebied van uw producten net dat zetje in de goede richting kunnen geven om over te gaan tot de aanschaf van uw product of dienst.

  1. Hoe zorg ik ervoor dat mijn medewerkers goed op elkaar afgestemd zijn?

Soms komt het voor dat contactmomenten met uw klanten niet voldoende gerapporteerd worden, of er onvoldoende overleg gepleegd wordt tussen uw salesmedewerkers. Daarbij loopt u het risico dat zij elkaar eigenlijk voornamelijk in de weg lopen. Wanneer er niet op één centrale plek wordt gearchiveerd welke taken er al afgehandeld zijn, bestaat het risico dat taken dubbel worden uitgevoerd door verschillende medewerkers, of dat men elkaar juist als concurrenten begint te zien en informatie voor elkaar verzwijgt.

  1. Hou houd ik mijn taakbeheer onder controle?

Het inschieten, bijhouden en managen van taken moet zorgvuldig gebeuren. Zaken zoals terugbelafspraken, of de overdracht van een lead mogen niet vergeten worden. Een systeem dat u ondersteunt in bij het managen en prioriteren van uw taken kan hierbij uitkomst bieden.