Wanneer de gemiddelde leek wordt gevraagd naar wat een salesmedewerker doet, wordt er waarschijnlijk grotendeels een eenduidig antwoord gegeven. Een salesmedewerker handelt alleen, afgezonderd van andere collega’s, en is voornamelijk gericht op het binnenhalen van nieuwe klanten en opdrachten om zijn target te halen. Dit beeld is tegenwoordig meer een uitzondering dan een regel: sales wordt steeds meer een team selling effort. Om die samenwerking te faciliteren is het belangrijk dat alle neuzen dezelfde kant op staan en de juiste tooling aanwezig voor uw salesteam.

Hoe zorgt u er nu concreet voor dat er daadwerkelijk succesvol wordt samengewerkt op uw salesafdeling? Dat leest u in deze blog.

Team selling effort

Waar het beeld van de salesmedewerker als targetgerichte eenling in het verleden (en nu nog steeds op sommige salesafdelingen) van toepassing was, heeft er een verschuiving in de definitie van een salesmedewerker en zijn werkzaamheden plaatsgevonden. Eerder was een salesmedewerker vooral een verkoper, zonder oog voor zijn collega’s en gericht op verkoopcijfers. Nu fungeert hij steeds meer als een contactpersoon en vraagbaak voor de klant. Hij is minder een verkoper en meer een relatiebeheerder. De grootste verandering is misschien nog wel de focus op het samenwerken in teamverband. De lone sales wolf is niet meer van deze tijd. Sales wordt nu gedefinieerd als een team selling effort. Maar het realiseren van deze samenwerking is niet zomaar even gebeurd. Hieronder vindt u enkele zaken om rekening mee te houden.

Wat u allereerst te allen tijde wil voorkomen is dat uw medewerkers dubbel werk afleveren. Dat gebeurt bijvoorbeeld wanneer taken niet duidelijk afgebakend zijn, of wanneer er niet duidelijk is welke taken er uitgevoerd zijn en welke niet. Wanneer alle zaken uit het salestraject op een overzichtelijke manier worden bijgehouden, voorkomt u dat uw medewerkers langs elkaar heen werken en kunnen zij hun taken juist beter op elkaar afstemmen. Dit zal de samenwerking, de klanttevredenheid en het uiteindelijke salesresultaat bevorderen.

Naast dat de documentatie van het taakbeheer u een efficiëntere samenwerking oplevert, is het verstandig om het gehele salesproces van uw medewerkers gecentraliseerd op te slaan. Op die manier kunnen medewerkers inzien wat hun collega’s al besproken hebben met uw relaties, en kunnen zij zo beter inspelen op de actuele behoefte van deze groep. Bovendien kan met op deze manier gemakkelijk leren van elkaars werkzaamheden. Op basis van deze informatie kan er gespard worden over wat de beste aanpak is om klanten zo goed mogelijk tevreden te houden en meer opdrachten binnen te krijgen.

Om uw salesteam beter te laten samenwerken heeft u ook baat bij goede collaboration tools. Met deze tools kunnen zij makkelijker met elkaar chatten over verkoopkansen, bestanden delen en hun gezamenlijke voortgang bespreken. Wanneer uw salesmedewerkers makkelijk en snel met elkaar kunnen overleggen en documenten en informatie kunnen delen, kunnen zij meer profiteren van elkaars expertise en het klantcontact en de verkoopkansen optimaliseren.